Urban mobility and road safety in the Metropolitan Area of ​​the Valley of Mexico.

Another perspective around the pedestrian and cyclist

Authors

  • Jorge Alberto Juárez Flores Estudios Territoriales y Políticas Públicas, Centro EURE, Lerma Estado de México, México https://orcid.org/0000-0001-8867-0831
  • Kevin Alfonso Hernández Ortiz Departamento de Planning, Taller de Diseño y Gestión Ciudades, TDG+Ciudades, Ciudad de México, México

DOI:

https://doi.org/10.24275/OBGD4144

Keywords:

urban mobility, road safety, pedestrian, cyclist

Abstract

The theoretical approach to urban mobility based on the availability of motorized means of transport results in a quantitative approach that only evaluates the coverage and priority of private mobility over non-motorized means. The ability of the road infrastructure to direct vehicles to their destination is a recurring complement in research. Addressing urban mobility from the movement of people and not of vehicles, allows us to adopt a qualitative trend that looks for other elements in its path, with more complex parameters, but more human. The purpose of this article is, in an obligatory way, to rethink mobility from the person, be it a driver, passenger, pedestrian or cyclist, together with road safety and the urban environment of the Metropolitan Zone of the Valley of Mexico (ZMVM). 

Author Biographies

Jorge Alberto Juárez Flores, Estudios Territoriales y Políticas Públicas, Centro EURE, Lerma Estado de México, México

Research lines: urban development, urban mobility, road safety.

Kevin Alfonso Hernández Ortiz, Departamento de Planning, Taller de Diseño y Gestión Ciudades, TDG+Ciudades, Ciudad de México, México

Research lines: urban development.

References

Acuña, B. y Graizbord, B (1999). "Movilidad cotidiana de trabajadores en el ámbito me­galopolitano de la Ciudad de México". En Delgado, J. y Ramírez, B. (comps.) Territorio y cultura en la Ciudad de México, Tomo 1, Transiciones. México: Universidad Autóno­ma Metropolitana y Plaza y Valdéz.

Banco de Desarrollo de América Latina, CAF (2011). Desarrollo urbano y movilidad en América Latina, Caracas, Venezue­la: Dirección de Análisis y Programación Sectorial de la Vicepresidencia de Infraes­tructura de CAF.

Banco Interamericano de Desarrollo (2018). Auditorías e inspecciones de seguridad vial en América Latina. Washington, D.C.: BID.

Banco Interamericano de Desarrollo (2017). Estrategia de seguridad vial. Contribuyendo a disminuir la brecha de siniestralidad en América Latina y el Caribe: Resultados del primer quinquenio y plan de acción 2016-2020, Washington, D.C.: BID.

Conapo (2018). Proyecciones de la Población de México y de las Entidades Federati­vas, 2016-2050, México. Recuperado de https://www.gob.mx/conapo/documen­tos/proyecciones-de-la-poblacion-de-los­municipios-de-mexico-2015-2030

Connolly, P. (2009). "La pérdida de la movili­dad". En Ciudades, núm. 82. México: Red Nacional de Investigación Urbana.

Delgado, J. (2013). El Mexibús Ciudad Azteca - Tecámac y su repercusión en la movilidad cotidiana, tesis para optar por el grado de Maestra en Estudios Urbanos, Centro de Estudios Demográficos, Urbanos y Am­bientales. México: El Colegio de México.

Gutiérrez, l. (2017). Movilidad urbana no mo­torizada como medio de acceso a uni­dades económicas urbanas. Universidad Autónoma del Estado de México, Reposi­torio Institucional.

Hernández, E. y Abadía, X. (2008). Criterios de movilidad, las zonas peatonales. Barcelo­na: Fundación RACC, Barcelona, España.

IMCO (2019). Índice de Movilidad Urbana. Ciu­dad de México.

Implan de Torreón (2015). Cinco Claves para entender la Movilidad No Motorizada, México. Recuperado de http://www.tr­cimplan.gob.mx/blog/cinco-claves-para­entender-la-movilidad-no-motorizada.html

lNEGI (2020). Principales causas de mortalidad por residencia habitual, grupos de edad y sexo del fallecido, México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/ registros/vitales/mortalidad/tabulados/pc.asp?t=14&e=11817

INEGI (2019). Marco Geoestadístico Nacional, México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/temas/mg/default.html#Descargas

INEGI (2018). Accidentes de Tránsito Terrestre en Zonas Urbanas y Suburbanas (Arus). Re­cuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/accidentes/

INEGI (2017). Encuesta Origen Destino en Hogares de la Zona Metropolitana del Valle de México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/eod/2017/ default.html#Tabulados

INEGI (2015). Encuesta lntercensal, México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/intercensal/2015/

INEGI (2010). Censo de Población y Vivienda, México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2010/

INEGI (2007). Encuesta Origen Destino 2007, México. Recuperado de https://es.slideshare.net/borisdahl/encuesta­origen-destino-zmvm-2007

INEGI (2000). XII Censo General de Población y Vivienda, México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2000/

lracheta, A. e lracheta, J. (2014). Evaluación de los Fondos Metropolitano y Regional del Gobierno Federal Mexicano. México: CIDE­-Centro CLEAR para América Latina, SHCP, BID, Colegio Mexiquense, Centro EURE.

Islas, V. (2000). Llegando tarde al compromiso: La crisis del transporte en la Ciudad de México. México. El Colegio de México.

Jans, M. (2009). Movilidad urbana: en ca­mino a sistemas de transporte colectivo integrados, Revista AUS, núm. 6. Chile: Universidad Austral de Chile, pp. 6-11. Re­cuperado de http://www.redalyc.org/arti­culo.oa?id=281723479002

Juárez, J. y Torres, T. (2017). "Calidad del servicio en sistemas de transporte BRT. Propues­ta metodológica para evaluar al Sistema de corredores Mexibús, Estado de México". En Anuario de Espacios Urbanos 2017. Méxi­co: Universidad Autónoma Metropolitana.

Lizárraga, C. (2006). "Movilidad urbana sos­tenible: un reto para las ciudades del siglo XXI". En Economía, Sociedad y Territorio, vol. VI, núm. 22, septiembre-diciembre. To­luca, México: El Colegio Mexiquense, A.C.

Moctezuma, R. (2003). "Ciudad y transporte. La movilidad urbana". En Marcello, R. y Si­mioni, D. (comps.) La ciudad inclusiva. San­tiago de Chile: CEPAL, ONU, pp. 175-192.

Observatorio Iberoamericano de Seguridad Vial OISEVI (2016). VII Informe Iberoameri­cano de Seguridad Vial. Recuperado de https://www.oisevi.org/a/images/files/in­formes/info-7.pdf

ONU-Hábitat (2016). Índice de las Ciudades Prosperas en la República Mexicana. Reporte Nacional de tendencias de la prosperidad urbana en México, México. Recuperado de https://infonavit.janium.net/janium/Documentos/58793.pdf

Organización Mundial de la Salud OMS (2018). Global status report on road safety. Re­cuperad o de https://www.who.int/publications-detail/global-status-report­on-road-safety-2018

Organización Mundial de la Salud OMS (2015). Informe sobre la situación mundial de seguridad vial. Recuperado de https://www.who.int/violence_injury_prevention /road_safety_status/ 2015/Summary_GS­RRS2015_SPA.pdf?ua=1

Pino, R. (2018). "Movilidad no motorizada: de­lineando contornos conceptuales e históri­cos". En Ciudades, núm. 119. México: Red Nacional de Investigación Urbana.

Ramírez, B. y Martínez, J. (2013). "Movilidad y calidad de vida en el neoliberalismo: una cultura de la movilidad enajenada". Red Latinoamericana de Investigadores sobre Teoría Urbana, Seminário Internacional A Cidade Neoliberal na América Latina: de­safíos teóricos e políticos, Ria de Janeiro, Brasil.

Ramírez, B. (2009). "Alcances y dimensiones de la movilidad: aclarando conceptos". En Ciudades, núm. 82. México: Red Nacional de Investigación Urbana.

Sedatu y Conapo (2018). Sistema Urbano Na­cional, México. Recuperado de https://www.gob.mx/conapo/documentos/siste­ma-urbano-nacional-2018

SHCP (2020). Transparencia presupuestaria, México. Recuperado de https://www.transparenciapresupuestaria.gob.mx/

Secretaría de Salud (2020). Sistema de Infor­mación de la Secretaria de Salud, México. Recuperado de http://sinaiscap.salud.gob.mx:8080/DGIS/

Secretaria de Salud/STCONAPRA (2018). Informe sobre la situación de la seguridad vial en México. Ciudad de México, México. Recu­perado de https://mapasin.org/wp-con­tent/uploads/2018/10/lnforme_SV_2017.pdf

SEMARNAT (2014). Lineamientos hacia la suste­ntabilidad urbana, México. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment /file/31912/sustentabilidad_urbana.pdf

Suárez, M. y Delgado, G. (2015). Entre mi casa y mi destino: movilidad y transporte en México. Universidad Nacional Autónoma de México.

Valenzuela, L. y Talavera, R. (2015). "Entornos de movilidad peatonal: una revisión de enfoques, factores y condicionantes". En EURE, vol. 41, núm. 123, pp. 5-27, Santia­go: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Published

2020-12-12

How to Cite

Juárez Flores, J. A., & Hernández Ortiz, K. A. (2020). Urban mobility and road safety in the Metropolitan Area of ​​the Valley of Mexico. : Another perspective around the pedestrian and cyclist. ANUARIO DE ESPACIOS URBANOS, HISTORIA, CULTURA Y DISEÑO, (27), 105–128. https://doi.org/10.24275/OBGD4144

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.