Urban growth and its consequences on mobility.
Case study: Greater Querétaro area
DOI:
https://doi.org/10.24275/ARWI7430Keywords:
urban growth, mobility, Greater QuerétaroAbstract
Cities are complex systems in which various elements included in them are related. For this reason, the analysis of the city must be thought of as a relationship of spaces, actors and situations that coexist within it. One of these elements is mobility, which is affected by urban growth and different situations that occur within a city. The present work proposes to investigate the relationship between the way in which the urban growth of the Querétaro Conurbation Zone (ZCQ) has been given and designed, with the mode of transport chosen by its inhabitants, taking into account the distances and the places from which they need to travel in order to reach the places where their needs are met.References
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2016). Ley General de Asentamientos Humanos, Ordenamiento Territorial y Desarrollo Urbano.
Flores, A., G. López, y V. Leyva. (2018). "The experience of active mobility and its contributions to urban habitability". En S. A. Obregón Biosca, Transportation infrastructure (pp. 45- 69). Nueva York: Nova Science Publishers.
Fuentes, C. (2009). "La estructura espacial urbana y accesibilidad diferenciada a centros de empleo en Ciudad Juárez, Chihuahua". En Región y Sociedad, xx,(44), 117-144.
Fundación Metrópoli (2012). Guanajuato, innovación y territorio. México.
INEGI. (2018). Coberturas INEGI. Obtenido de INEGI.
Instituto Municipal de Planeación del Municipio de Querétaro (2018). IMPLAN Querétaro. Obtenido de Crecimiento del Área Urbana de la Zona Metropolitana de Querétaro 1970-2018: http://implanqueretaro.gob.mx/im/st/5/1/1/ CrecimientoAreaUrbana1970-2018.pdf
Instituto Municipal de Planeación del Municipio de Querétaro. (2010). Índice Socioeconómico de la Zona Metropolitana de Querétaro. Obtenido de https://implanqueretaro.gob.mx/27-ciet/cartografia-municipal/143-indice-socioeconomico
Instituto Queretano del Transporte. (2017). Informe sobre el avance en el Proyecto de Bajo Carbono de la Zona Metropolitana de Querétaro. Querétaro.
Instituto Queretano del Transporte. (2017). Programa Estatal de Transporte Querétaro 2016-2021.
ITDP. (2018). Hacia una estrategia nacional integral de movilidad urbana. México: Movilidad Urbana Sustentable.
Naturales, C. Q. (2003). Reordenamiento del sistema de transporte público de pasajeros de la Zona Metropolitana de Querétaro. Querétaro: Concyteq.
Obregón , S. y E. Betanzo (2015). "Análisis de la movilidad urbana de una ciudad media mexicana, caso de estudio: Santiago de Querétaro". En Economía, Sociedad y Territorio, XV (47), 91-98.
ONU-Habitat. (2018). Q500. Estrategia de Territorialización del índice de prosperidad urbana en Querétaro. Querétaro. Oropeza, D. y M. Portillo (2018). [RUVI] Red Urbana de Vivienda e Industria: Santa Bárbara y La Negreta. Querétaro: Universidad Autónoma de Querétaro.
Pérez Gómez, A. (2017). Attunement. Architectural Meaning after the Crisis of Modern Science. Boston: MIT Press.
Pino, R. Oulio de 2018). "Movilidad no motorizada: delineando contornos conceptuales e históricos". (E. Patiño Tovar, ed.). En Ciudades (119), 2-9. Recuperado el 15 de marzo de 2019.
Polenciano, V. (15 de enero de 2019). Romy Rojas "Urge en todo el país un crecimiento urbano ordenado". En El Universal. Recuperado el 08 de abril de 2019, de http://www.eluniversalqueretaro.mx/entrevistas/romy-rojas-urge-en-todo-el-pais-un-crecimiento-urbano-ordenado
Rubio, M. d.-M. (1997). Las formas de crecimiento urbano. Catalunya: Universidad Politécnica de Catalunya.
Rosas, S. (02 de junio de 2014). "Querétaro apuesta por la desconcentración industrial". En El Financiero.
Rosas, S. (27 de noviembre de 2015). "Propone Querétaro conformar el Corredor Central del Bajío". En El Financiero.
Secretaría de Desarrollo Urbano y Obras Públicas. (2018). Querétaro, orgullo de México. Recuperado el 31/03/2019 de Obras Eje Constitución 1917: http://www.queretaro.gob.mx/sduop/contenido.aspx?q=pvp1bOtJyj21MBAINBJ6SG3PfNJi7+Vi
Secretaría de Movilidad del Municipio de Querétaro. (2016). Plan estratégico de movilidad 2026. Querétaro.
SEDATU. (2018). Manual de calles. Diseño vial para ciudades mexicanas. México.
Somos industria. (2019). Somos industria. Obtenido de "Llegada de nuevas empresas, expansiones y reubicaciones": https://www.somosindustria.com/nuevas-industrias/queretaro/
Soto, O. (2019). Cíclovías como catalizadores de calles saludables. Zona de estudio: Av. Zaragoza, Querétaro, Qro. Querétaro: Universidad Autónoma de Querétaro.
Steer Davies Gleave. (2016). Plan Estratégico de Movilidad Municipio de QuerétaroDiagnóstico. México.
Suchira, Ramachandra, Jagadish. (2003). "Urban sprawl: metrics, dynamics and modelling using GIS". En lnternational Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation, pp. 29-39.
Transconsult (2004). Plan integral de transporte colectivo en la Zona Metropolitana de Querétaro. México: Reporte técnico.
Xochipa, V. Oulio de 2013). "Ecosistema Urbano. Querétaro diseñado para el auto privado". En Ketzalkoatl. Recuperado el 08 de abril de 2019, de http://www.ketzalkoatl.com/articulos/ ecosistemaurbano/2013/07queretarodisenad.html

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ANUARIO DE ESPACIOS URBANOS, HISTORIA, CULTURA Y DISEÑO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.