Mexibus BRT Corridor System, State of Mexico:

planning and politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24275/HEOU7539

Keywords:

transport, urban mobility, corridor system

Abstract

The experience of those of us who dedicate ourselves to studying the territory and the numerous projects that are forged and proposed on it, reassures us that there are more and more cases in which planning and programming processes are omitted. These projects are the ones that present the greatest incidence in the territory and those that mostly define the destination of cities and regions. Therefore, the review of the planning model for Bus Rapid Transit or BRT corridors seeks to explore the way in which systems of such magnitude are conceptualized, projected and built, as well as the implications that arise around mobile agents and their condition of access and connectivity with BRT corridor systems. Although the general contribution is the review of the methodology proposed here, which results in a perfectible and comparable model for BRT systems, it is considered, in the same way, the analysis of the emergence of the systems and their planning conditions, since, As will be seen in this article, the initiative of political and economic actors in the implementation of BRT corridors is vital for their consensus.

References

Asociación Latinoamericana de Sistemas Integrados y BRT, SIBRT (2012). Fichas técnicas, disponible en: http://www.sibrtonline.org

Banco de Desarrollo de América Latina (2011). Desarrollo urbano y movilidad en América Latina , Dirección de Análisis y Programación Sectorial de la Vicepresidencia de Infraestructura de CAF, Editorial CAF, Caracas, Venezuela, disponible en www.caf.com/publicaciones

Banco Nacional de Obras y Servicios Públicos (2014). Programas y presentaciones. Página oficial disponible en http://www.banobras.gob.mx/centrodeinformacion/FormatosyDocumentaci%C3%B3n/Paginas/PROTRAM.aspx

Comisión Metropolitana de Asentamientos Humanos (1998). Programa de Ordenación de la Zona Metropolitana del Valle de México, México.

García, Rolando (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria, Editorial Gedisa, Barcelona, España.

Gobierno del Distrito Federal (2004). Aviso por el que se aprueba el establecimiento del sistema de transporte público denominado “Corredores de Transporte Público de Pasajeros del Distrito Federal” , Gaceta Oficial del Distrito Federal, Décimo Cuarta Época (98-Bis), México, D.F., disponible en http://www.consejeria.df.gob.mx/index.php/gaceta

Gobierno del estado de México (2010). Acuerdo del Ejecutivo del Estado por el que se crea el corredor Chimalhuacán – Nezahualcóyotl - Pantitlán, Gaceta del Gobierno del estado de México, Tomo CXC, número 72, 18 de octubre, México, disponible en http://www.edomex.gob.mx/portal/page/portal/legistel/gaceta-de-gobierno/2010/octubre

Gobierno del estado de México (2007). Acuerdo del Ejecutivo del Estado por el que se crea el corredor Ciudad Azteca-Tecámac, Gaceta del Gobierno del estado de México, Tomo CLXXXIV, número 125, 26 de diciembre, México, disponible en http://www.edomex.gob.mx/portal/page/portal/legistel/gaceta-de-gobierno/2007/diciembre

Gobierno del estado de México (2007b). Programa Especial de Transporte Masivo del estado de México. Gaceta del Gobierno del estado de México, Tomo CLXXXIV, núm. 102, noviembre, México, disponible en http://www.edomex.gob.mx/portal/page/portal/legistel/gaceta-de-gobierno/2007/noviembre

Gobierno del estado de México (2005). Plan Estatal de Desarrollo Urbano 2005-2011, Toluca, estado de México, México, disponible en http://www.edomex.gob.mx/desarrollosocial/doc/pdf/plandesarrollo.pdf

Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Curitiba, IPPUC (1966). Plan Director de Curitiba, Paraná, Brasil, disponible en http://www.ippuc.org.br/default.php

Instituto de Políticas para el Transporte y el Desarrollo, ITDP (2015). Transporte Público Masivo en la Zona Metropolitana del Valle de México , México, D.F., disponible en http://mexico.itdp.org/documentos/transporte-publico-masivo-en-la-zona-metropolitana-del-valle-de-mexico-proyecciones-de-demanda-y-soluciones-al-2024/

Instituto de Políticas para el Transporte y el Desarrollo ITDP (2014). Proyecciones de demanda de transporte público masivo en la Zona Metropolitana del Valle de México al 2024 , México, D.F., disponible en http://mexico.itdp.org/documentos/reportes/proyecciones-de-demanda-de-transporte-publico-masivo-en-la-zona-metropolitana-delvalle-de-mexico-al-2024-resumen-ejecutivo/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2010). Marco Geoestadístico Nacional: Censo de Población y Vivienda , INEGI, México, disponible en http://www.inegi.org.mx/geo/contenidos/geoestadistica/m_geoestadistico.aspx

Lámbarry Vilchis, Fernando, Luis Arturo Rivas Tovar y María del Pilar Peña Cruz (2011). “Planeación de los sistemas BRT y consensos entre transportistas y autoridades de gobierno durante su implementación: el caso de Metrobús y Mexibús”. En Administración & Desarrollo 39(54), Colombia, pp. 133-150.

Lámbarry Vilchis, Fernando (2013). Teoría y realidad del transporte público de clase mundial en México, BRT: Alternativa de movilidad sustentable, Instituto Politécnico Nacional, México, D.F

LXI Legislatura Gaceta Parlamentaria la Auditoría Superior de la Federación (2010). Con punto de acuerdo, para crear una comisión especial que dé seguimiento al sistema Mexibús Ciudad Azteca-Tecámac, Cámara de Diputados del Honorable Congreso de la Unión, año XIV, número 3161-XI, México, disponible en gaceta.diputados.gob.mx/Gaceta/61/2010/dic/20101214-XI.html

Pardo, Carlos Felipe (2008). Los cambios en los Sistemas Integrados de Transporte Masivo (SITM) en ciudades de América Latina, Boletín FAL edición no. 259, Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL, disponible en: http://www.eclac.cl/cgi-bin/getProd.asp?xml=/Transporte/agrupadores_xml/aes281.xml&xsl=/agrupadores_xml/agrupa_listado.xsl&base=/comercio/tpl/top-bottom.xslt

Pinheiro Junior, Clodualdo (2005). Curitiba una experiencia continua en soluciones de transporte. Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Curitiba, IPPUC, Municipalidad de Curitiba, http://www.planum.net/curitibauna-experiencia-continua-ensoluciones-detransporte

Secretaria de Comunicaciones, Gobierno del estado de México, Transporte Masivo, México, disponible en http://portal2.edomex.gob.mx/secom/index.htm

Secretaria Distrital de Movilidad (2015). Proyectos: Indicadores de movilidad, Bogotá, Colombia, disponible en http://www.movilidadbogota.gov.co/?sec=12

Sistema de Corredores de Transporte Público de Pasajeros del D.F., Metrobús. Mapa de Rutas, disponible en http://www.metrobus.df.gob.mx/mapa.html

Wright, Lloyd y Walter Hook (2010). Guía de Planificación de Sistemas BRT: Autobuses de transito rápido, Institute for Transportation and Development Policy, ITDP, New York, USA, traducción de Pardo, Carlos Felipe, disponible en http://mexico.itdp.org/documentos/guia-de-planificacion-de-sistemas-brt/

Published

2015-10-23

How to Cite

Juárez Flores, J. A. (2015). Mexibus BRT Corridor System, State of Mexico:: planning and politics. ANUARIO DE ESPACIOS URBANOS, HISTORIA, CULTURA Y DISEÑO, (22), 99–128. https://doi.org/10.24275/HEOU7539

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.