From transport to the mall. Urban development in Azcapotzalco and the renovation of CETRAM El Rosario
DOI:
https://doi.org/10.24275/atzx9180Keywords:
mobility, urban development, urban renewalAbstract
Since the beginning of the 20th century, Azcapotzalco has been a benchmark for industrial and economic development in Mexico City, with transportation being a key aspect of these transformations. In the last two decades, the space in the northwest area of the mayor’s office has been the object of multiple urban transformations, because of the change in economic activities. One of the latest transformations has been the renovation of the El Rosario Modal Transfer Center (CETRAM). This case shows how economic development policies intersect with transport policies; a relationship that has been promoted as the latest milestone in progress with the conversion of bus stops into shopping malls. Based on a historical and ethnographic analysis of this CETRAM, the objective of the work is to describe how the social dynamics of transport and consumption have been transformed in the area.References
Cabrera Hernández, G. R. (2017). El boom de las plazas comerciales en la Ciudad de México. Tesina de maestría en Periodismo y Asuntos Públicos. México: Centro de Investigación y Docencia Económicas.
Camacho Dávalos, S. (2014). Megacentralidades. Propuesta de integración de los CETRAM al desarrollo urbano de la Ciudad de México. México: ITDP-CONACULTA.
Candelario Galicia, T. C. (2019). Industrial Vallejo: una historia económica, urbana y política de la industrialización en la Ciudad de México, 1940- 1982. Tesis de doctorado en Historia. México: El Colegio de México.
Cisneros Sosa, A. (1993). La ciudad que construimos. Registro de la expansión de la Ciudad de México, 1920-1976. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Connolly, P. (1982). Un hogar para cada trabajador: notas sobre la conformación del espacio habitacional en Azcapotzalco. En Revista A. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 6/7, mayo-diciembre.
Crossa, V. (2018). Luchando por un espacio en la ciudad de México. Comerciantes ambulantes y el espacio público urbano. México: El Colegio de México.
Davis, D. (1991). Urban transport, dependent development and change: lessons from a case study of Mexico City’s subway. Canadian Journal of Development Studies, XII(2), 329-355.
Davis, D. (1999). El Leviatán urbano. La ciudad de México en el siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica.
Delegación Azcapotzalco. (2003). Programa de Desarrollo Delegacional.
Elías, N. (2010). Sobre el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica .
García Reyes, J. M. (2022). La producción del espacio habitacional de la Alcaldía Azcapotzalco, Ciudad de México. Un recorrido cartográfico. Terra digitalis: International e-journal of maps, 6(2), 1-9.
Garza, G. (1985). El proceso de industrialización en la Ciudad de México, 1821-1970. México: El Colegio de México.
Garza, G. (2008). Macroeconomía del sector servicios en la Ciudad de México, 1960-2003. México: El Colegio de México.
Gasca-Zamora, J. (2017). Centros comerciales de la Ciudad de México: el ascenso de los negocios inmobiliarios orientados al consumo. EURE, 43(130), septiembre 2017, 73-96.
Giglia, A. (2013). Entre el bien común y la ciudad insular: la renovación urbana en la Ciudad de México. ALTERIDADES, 23(46), 27-38.
González Malagón, L. (2019). Antología del conflicto urbano. En A. Azuela (Coord.), Ciudad de México: Inercias urbanísticas y proceso constitucional. México: CIDE.
Higuera Meneses, C. (2006). Usos y prácticas del espacio público en la conformación del orden urbano de la delegación Azcapotzalco. Tesis de maestría en Planeación y Políticas Metropolitanas. México: UAM Azcapotzalco.
IDOM. (2009). CETRAM El Rosario. México: Calidad de Vida, Progreso y Desarrollo para la Ciudad de México.
Joseph, I. (2004). Météor. Les métamorphoses du métro. Paris: Études sociologiques.
Leal Martínez, A. (2016). La ciudadanía neoliberal y la racialización de los sectores populares en la renovación urbana de la ciudad de México. Revista colombiana de antropología, 52, enero-junio, 223-244.
Leal Martínez, A. (2020).Securing the Street: Urban Renewal and the Fight against “Informality” in Mexico City. En D. Asher Ghertner, Hudson
McFann y Daniel M. Goldstein (Edits.). Security Aesthetics and the Management of Life. Duke University, 245-270.
Mancilla, C. (en prensa). Biciudadanía: La (re)configuración de los actores ciudadanos a partir de la tribu urbana Bicitekas. Tesis de doctorado en Estudios Urbanos y Ambientales. México: El Colegio de México.
Martínez Vásquez, J. (2010). Análisis de los Centros de Transferencia Estratégicas en el Distrito Federal. Tesina de Especialidad en Transporte Público Terrestre. México: Instituto Politécnico Nacional, Centro de Investigación e Innovación Tecnológica.
Medina Ramírez, S. (2013). Reciclaje y reaprovechamiento de nodos de transporte: el caso de los Centros De Transferencia Modal ligados al Metro. Tesis de maestría en Urbanismo. México: UNAM.
Moctezuma, V. (2017). Desvanecer lo popular: metáfora heurística sobre la gentrificación en el centro histórico de la Ciudad de México. En A. Giglia (Edit.). Renovación urbana. Modos de habitar y desigualdad en la Ciudad de México. México: UAM/ Juan Pablos Editores, 145-181.
Moctezuma Barragán, P. (2005). Construcción de Identidades y globalización en Azcapotzalco. Ampliando las posibilidades del diseño. Tesis de doctorado. México: UAM, División de Ciencias y Artes para el Diseño.
Moctezuma Barragán, P. (2016). Relatos y recuerdos. Memoria de Azcapotzalco. México: Delegación Azcapotzalco.
Navarro Benítez, B. (1984). El metro de la ciudad de México. Revista Mexicana de Sociología, 46(4), octubre-diciembre, 85-102.
Quiroz Ávila, T. (2000). Destino es origen: fraccionamiento San Álvaro y colonia El Imparcial, Revista Fuentes Humanísticas. Historia, 20, primer semestre, 122-129.
Salazar, C. y Lezama, J. L. (Coords.). (2008). Construir ciudad. Un análisis multidimensional para los corredores de transporte en la Ciudad de México. México: El Colegio de México.
Secretaría de Economía del GDF. (2009). Programa de Desarrollo Delegacional Urbano.
SEDUVI. (s.f.). Regeneración urbana Ferrería, un programa integral de desarrollo y de alta tecnología para Azcapotzalco. www.tecnoparque.com/uploads/publications/pdf_56.pdf
Wegmann, J. M., Medina Cardona, S. N. y Pérez Campos, A. B. (2022). Trabajo en el espacio público y movilidad: herramientas para la coexistencia de dos derechos en la Ciudad de México.
Nota técnica de WIEGO, núm. 14. Reino Unido: WIEGO.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad Autónoma Metropolitana.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.