Constitution, inequality and territorial imbalance

Authors

  • Guillermo Ejea Mendoza Departamento de Economía, División de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, Ciudad de México, México https://orcid.org/0000-0002-6914-9925

DOI:

https://doi.org/10.24275/MSWF1766

Keywords:

urban heterogeneity, urban policies, intraurban development

Abstract

The work analyzes the impact of the 2017 Constitution on how to address the structural transformation of Mexico City in terms of the interrelation between socioeconomic inequalities and urban heterogeneity. To this end, the government’s programmatic documents for 2019-2021 and the projects of the Institute for Democratic and Prospective Planning submitted to the public’s consideration are reviewed. There is a need to clarify and strengthen some approaches in relation to the viability of complying with the established purposes.

Author Biography

Guillermo Ejea Mendoza, Departamento de Economía, División de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, Ciudad de México, México

Professor Guillermo Ejea Mendoza is a Doctor in Design and Urban Studies (UAM Azcapotzalco). Thesis: Real estate market and urban morphology in Mexico City and its Metropolitan Area 1950-2010. Scope and limits of state regulation. Master in Comparative Public Policies (FLACSO-Mexico). Thesis: Public policy and institutional management in higher education. Organizational factors and change in educational quality. The case of the UAM 2001-2006. Graduate in Economics (UAM Unit Iztapalapa). Dissertation: Nucleoelectricity and development in Mexico. Current Research Lines: Development and Economic Policy, Public Policy and Development, Territorial Policy and Urban Development, Philosophy and Methodology of Economics. He is part of the Institutional Economics Research Group of the Department of Economics of the Azcapotzalco Unit. Registered research projects:Structural change and urban development in the Central Region of Mexico, supported by the Teacher Development Program (PRODEP-SEP).Reflections on economic policy and development from an institutionalist perspective.Real estate market and urban morphology in Mexico City and its Metropolitan Area. Scope and limits of state regulation.Methods and approaches in economics. Some theoretical studies, in collaboration.Member of the Institutional Economics Research Group.Teaching topics: Economic Development Theories, Introduction to Economics, Social Sciences Methodology, Economic Policy, Economic Theory, Macroeconomics, Monetary Theory and Policy, Political Economy, Mexican Economy, Political and Social Doctrines, History of Ideas, Mexico : Economy, Politics and Society.Member of the Faculty of the Doctorate in Design and Urban Studies and of the Basic Academic Nucleus of the Master's in Economics, UAM Azcapotzalco.Direction and advice on theses (undergraduate), Ideal Communication of Results (Master's) and Thesis (Doctorate), as well as advice on social service projects (several projects) and Tutor of PRONABES students from 2003 to 2016.

References

Azuela, A. (2019). Poderes urbanísticos y reformas políticas en el Distrito Federal. En A. Azuela (coord.), L. González Malagón y C. Saavedra Herrera. Ciudad de México. Inercias urbanísticasy proceso constitucional. México: CIDE.

Bárcena, A. y Prado, A. (2016). El imperativo de la igualdad. Argentina: CEPAL-Siglo Veintiuno Editores.

Borja, J. (2003.) La ciudad conquistada. Madrid: Alianza Editorial. Canto Chac, M. y Vázquez Mantecón, V. (2021). Ciudadanos y Constitución en la Ciudad de México. Argumentos. Estudios críticos de la sociedad, 3(94), pp. 37-63. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202094-02

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2017). Informe del conversatorio sobre el capítulo económico de la Constitución y la política económica de la Ciudad de México. Méxic. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/41922

Consejo de Evaluación del Desarrollo Social de la Ciudad de México (Evalúa). (2021). Resultados de la medición de la pobreza/Pobreza Multidimensional en la Ciudad de México/Principales Resultados/Cuadros MMIP 2016-2020 y Cuadros ingreso 2016-2020. https://www.evalua.cdmx.gob.mx/principales-atribuciones/medicion-de-la-pobreza-y-desigualdad/resultados-principales (consulta: 1 diciembre de 2021).

Consejo de Evaluación del Desarrollo Social de la Ciudad de México (Evalúa). (2020a) Ciudad de México 2020. Un diagnóstico de la desigualdad socioterritorial.

Consejo de Evaluación del Desarrollo Social de la Ciudad de México (Evalúa). (2020b). Evaluación estratégica de la política social de la Ciudad de México 2018-2020.

Ejea Mendoza, G. (2019). Los servicios urbanos y el fin de la ciudad neoliberal. En M. C. Bernárdez de la Granja y M. E. Sánchez Martínez (comps.). Las ciudades observadas por sus contemporáneos. Servicios urbanos y obra pública. (pp. 247-277). México: UAM Azcapotzalco.

Ejea Mendoza, G. (2016). Servicios urbanos y procesos sociales en la configuración morfológica de la Ciudad de México contemporánea. En Servicios urbanos en las ciudades mexicanas del siglo XIX y XX. México: UAM-Azcapotzalco, Departamento de Evaluación en el Tiempo, División de Ciencias y Artes para el Diseño.

Ejea Mendoza, G. (2014). Pobreza y desigualdad socioterritorial en la Ciudad de México: el problema estructural y los límites de la política social. Sociológica, año 29, núm. 83, septiembre-diciembre, pp. 87-127.

Esquivel Hernández, M. T. y Flores Arenales, R. (2007). Análisis e implicaciones del Bando 2 en la distribución de la población metropolitana, Anuario de Espacios Urbanos: Historia, Cultura y Diseño, pp. 151-175.

Fernández Salgado, C. (2011). Democracia y participación: el Plan General de Madrid de 1985. Cuaderno de Investigación Urbanística, núm. 79, nov-dic. Madrid: Instituto Juan de Herrera-Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid.http://www.aq.upm.es/Departamentos/ Urbanismo/publicaciones/ciurnumeros.html

González Malagón, L. (2019). Tres décadas de planes y excepciones. En A. Azuela (coord.), L. González Malagón y C. Saavedra Herrera, Ciudad de México. Inercias urbanísticas y proceso constitucional. México: CIDE.

Grupo de Asambleístas del Partido de la Revolución Democrática (GAPRD). (1989). Democratización del Distrito Federal. I Asamblea de Representantes del Distrito Federal, D.F.

Gutiérrez Ruíz, G. (2016). La aplicación de la Norma General de Ordenación 26 y los conflictos relacionados. Contested Cities, artículo no. 2-531. Madrid. http://contested-cities.net/working-papers/wp-content/uploads/sites/8/2016/07/WPCC-162531-Guti%C3%A9rrezGerm%C3%A1n-Aplicaci%C3%B3nNorma-GeneralOrdenaci%C3%B3n26ConflictosRelacionados.pdf

Harvey, D. (1977). Urbanismo y desigualdad social. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares ENIGH 2020. Nueva serie. Documento operativo de campo. https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/ prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/ nueva_estruc/889463901211.pdfEvalúa 2020aa Un diagnóstico de la desigualdad socio territorial

Instituto de Planeación Democrática y Prospectiva (IPDP). (2021a). Plan General de Desarrollo de la Ciudad de México 2020-2040 (proyecto).

Instituto de Planeación Democrática y Prospectiva (IPDP). (2021b). Programa General de Ordenamiento Territorial de la Ciudad de México 2020-2035 (proyecto).

Leira, E. (1981). Madrid: Génesis de un plan nuevo. Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, (50), pp. 69-82. Recuperado en https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/81598

Recuperar Madrid. (1982). (Pról. Enrique Tierno Galván). Ayuntamiento de Madrid. Oficina Municipal del Plan: Editorial Ayuntamiento.

Rodríguez Nava, A. (2019). El concepto de desarrollo sustentable en la Constitución Política de la Ciudad de México. Revista del Centro de Estudios Constitucionales.

Secretaría de Desarrollo Económico de la Ciudad de México (SEDECO). (2021). Plan para la reactivación económica de la Ciudad de México. https:// www.sedeco.cdmx.gob.mx/storage/app/media/COVID-19/plan-reactivacion-cdmx-2021.pdf

Secretaría de Desarrollo Urbano y Vivienda de la Ciudad de México (SEDUVI). (2019). Programa Especial de Regeneración Urbana y Vivienda Incluyente 2019-2024 (PERUVI). Gaceta Oficial de la Ciudad de México, 041119.

Secretaría de Desarrollo Urbano y Vivienda de la Ciudad de México (SEDUVI). (2020). Programa Especial de Regeneración Urbana y Vivienda Incluyente 2019-2024. Actualización, Gaceta Oficial de la Ciudad de México, 250620.

Sheinbaum Prado, C. (2019a). Programa de Gobierno 2019-2024. Ciudad de México.

Sheinbaum Prado, C. (2019b). Primer Informe de Gobierno. Ciudad de México.

Sheinbaum Prado, C. (2020). Segundo Informe de Gobierno. Ciudad de México.

Sheinbaum Prado, C. (2021). Tercer Informe de Gobierno. Ciudad de México.

Weller, J. y Roethlisberger, C. (2011). La calidad del empleo en América Latina. Chile: CEPAL.

ORANGE

Published

2022-12-12

How to Cite

Ejea Mendoza, G. (2022). Constitution, inequality and territorial imbalance. ANUARIO DE ESPACIOS URBANOS, HISTORIA, CULTURA Y DISEÑO, (29), 17–41. https://doi.org/10.24275/MSWF1766

Issue

Section

DOSSIER "5 YEARS AFTER THE POLITICAL CONSTITUTION OF MEXICO CITY"

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.